Forsvunden flymotordel fundet af GEUS-ledet ekspedition

01-07-2019

GEUS-ledede ekspeditioner har hjulpet med at lokalisere og hjemhente en manglende del af en A380-800 flymotor fra Air France fly 66, som passerede over Grønland 30. september 2017. Arbejdet er udført i samarbejde med bl.a. franske ONERA og Aarhus Universitet.

Gennem de seneste to år har De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) ledet fire feltkampagner til den grønlandske Indlandsis i forbindelse med eftersøgningen af den manglende flymotordel. Indsatsen har været på vegne af den danske og franske havarikommission og baseret på GEUS’ store erfaring med arbejde på isen og i Grønland.

“Eftersøgningen involverede mere end 13 uger i Grønland med syv ugers lejr på indlandsisen og arbejde i et område med gletsjerspalter til fods, på snescooter og med robot. Arbejdet foregik også om natten og med risiko for isbjørne i temperaturer ned til -35°C og vind op til 25 m/s og vindstød op til 32 m/s,” fortæller lederen af feltarbejdet Ken Mankoff, der er seniorforsker ved GEUS.

Forberedelser til feltarbejdet involverede yderligere feltarbejde i Island, Schweiz, Sverige og Danmark, hvor sensorerne blev testet og der blev trænet til arbejdet i områder med gletsjerspalter.

Succes

Og indsatsen gav pote. Eftersøgningen begyndte med et område på 3 x 5 km i Sydgrønland, men fokuserede ind på få punkter identificeret af en overflyvningseftersøgning foretaget af det franske rumfartslaboratorium ONERA.

”Til dette års eftersøgning inviterede vi Polar Research Equipment og deres FrostyBoy robot til at hjælpe os med at kunne arbejde sikkert i området med gletsjerspalter. Vi inviterede også Aarhus Universitets HydroGeofysiske Gruppe med deres Transient ElectroMagnetic instrument (TEM), som normalt bliver brugt til at kortlægge grundvand. Aarhus byggede en skræddersyet version, SnowTEM, som vi kunne trække efter en snescooter over isen. Både FrostyBoy og SnowTEM detekterede flymotordelen,” fortæller Kenneth Mankoff.

Flymotordelen på 150 kg og omkring 1 m 3 titanium var begravet under ca. 4 meter sne og is på Grønlands Indlandsis og midt i et område med gletsjerspalter. Der var gletsjerspalter mindre end 2 meter fra flymotordelen, og nogle af gletsjerspalterne i området var 30 meter brede.

Alle gletsjerspalter var snedækket, hvilket gjorde dem usynlige for holdet, der arbejdede mellem dem. Holdet var dog stadig i stand til at arbejde sikkert i området takket være FrostyBoy robotten og dens Ground Penetrating Radar (GPR), der blev brugt til at detektere gletsjerspalter.

Flymotordelen bliver smeltet ud

Flymotordelen bliver smeltet ud. Foto: Dirk van As, Greenland Guidance

Markering af gletsjerspalter

Markering af gletsjerspalter og med rødt punktet med mest signal fra SnowTEM. Foto: Thue Bording

Udfordrende feltarbejde

Arbejdet med at få flymotordelen op og ud involverede to dages lejr på en lille ø af solid is mellem gletsjerspalterne. Holdet brugte kædesave, skovle, en elektrisk kran og en varmekanon til at grave og smelte sig frem til flymotordelen og få den ud af isen.

Folk fra Islands Search and Rescue (ISAR) team hjalp med at få delen ud. Greenland Guidance gav logistisk support til feltkampagnerne og Air Greenland leverede helikopterhjælp. Arbejdet var bestilt af den danske og franske havarikommission, og den franske overvåger nu den videre af analyse af den fundne flymotordel.

“At finde og hjemtage den manglende flymotordel lykkedes ved hjælp af mange talentfulde folk fra alle de involverede organisationer,” siger Ken Mankoff.

Ken Mankoff

Leder af feltarbejdet og seniorforsker
Glaciologi og klima

E-mail kdm@geus.dk
Mobil 91 33 38 22

Mette Buck Jensen

Kommunikationschef
Presse og kommunikation

E-mail meb@geus.dk
Mobil 61666159

FrostyBoy robot foran Camp Recovery telt

FrostyBoy robot foran Camp Recovery telt. Foto: Austin Lines, Polar Research Equipment.

SnowTEM på isen

SnowTEM på isen. Foto: Austin Lines, Polar Research Equipment