Der findes et prægtigt sagn om Troldkællingens Sten, der lå på skråningen til Skåret fra den ydre del af Selsø Vig mellem Skibby og Selsø:
Kong Olav den Hellige ville have en gennemskæring fra Roskilde Fjord til Selsø Vig. Han sejlede igennem med sit skib, hvor Skåret er nu. Han forstenede en troldkælling, der kom farende med rok og ten. Hun råber:
"S. Oluff met dit røde Skeg!
hui seiler du igennem min Kielder Veg?"
S. Oluff sig tilbage saa:
"Stat du der oc bliff til Kamp hin graa!"
Historien forklarer på fornemmeste vis Skårets dannelse og stenens tilstedeværelse. I stenen var desuden en helleristning med et solhjul, som forklarer kællingens rok.
Alt i alt supergode forklaringer på, hvorfor landskabet så ud, som det gjorde, før geologerne fandt på den med indlandsisen. Troldkællingens Sten forsvandt, da den blev brugt til kommunens veje, beretter en kilde i 1871. Dermed var sagnet hjemløst.
Præcis samme historie bliver fortalt om en sten nær Svanholm af Kamma Andreasen fra København i 1923, blot i et lidt mere nutidigt sprog. Det er nærliggende at tro, at Ferslevstenen overtog sagnet, da Troldkællingens Sten forsvandt. Sagnet passer dårligt på Ferslevstenen, der ligger 50 m over nuværende havniveau, og Grødsø har aldrig været en fjord eller i nærheden af havvand. Om stenen nær Svanholm fortælles desuden, at dens flade er så stor, at 34 børn kan stå på den. Det passer perfekt på Ferslevstenen, som har tradition for, at skolebørn mødes på den.
Sankt Helenes Sten ved Sjællands nordkyst er eksempel på, hvordan landskabets form forklares med en helgens tilstedeværelse. Hamborggårdstenen er et eksempel på, hvordan et hjemløst sagn finder sig et nyt hjem.