Mange husker sikkert dengang, man brugte de tykke D-batterier i transistorradioer og Nefa-lygter, som ikke lyste ret meget op på vintermørke dage. Det var tilbage i 1970’erne, men batteriet blev faktisk opfundet allerede for 150 år siden, og dengang som nu var formålet at opbevare energi.
I dag giver batterier energi til et utal af elektriske apparater og systemer, fra små høreapparater og mobiltelefoner til startbatterier i biler og backup-systemer på hospitaler. Alle store bilfabrikanter har mindst en el-bil i deres sortiment. De råstoffer, der bruges i el-bilernes batterier (lithium-ion-batterier) er nogle andre end dem, der bruges i startbatterier i biler, og de er igen forskellige fra de råstoffer, som bruges til fremstilling af batterier i fjernbetjeningen til TV.
Batterier anvendes til et utal af formål med meget forskellige krav til effekt, ladetider, vægt, størrelse m.m. For at batterierne kan få netop de ønskede egenskaber, bruges der forskellige råstoffer i fremstillingen.
Batterityper
Lithium-ion-batterierne, som har haft den største vækst de seneste år, bruges især til forbrugerelektronik, mobiltelefoner, computere og el-biler. Disse batterier er kendetegnet ved at have høj energitæthed, kort ladetid og ved at kunne holder til mange genopladninger.
Til sammenligning har blybatterier, der især anvendes som startbatterier i biler og til backup-systemer, en lav energitæthed, og så er de tunge. Til gengæld er de billige. Disse batterier bruges derfor især til formål, hvor vægt og størrelse ikke er afgørende.
Alkali-batterier og de øvrige ikke-genopladelige batterier kombinerer høj effekt med, at de er små og billige. Det er de ’gammeldags’ batterier til transitorradioen og Nefalygterne.
Batterimarkedet ændrer sig
Disse tre typer af batterier udgør i dag de vigtigste, men markedet er under stadig ændring som følge af udviklingen af nye energi- og batterikrævende produkter. Øget efterspørgsel på råstoffer til batterifremstilling kan føre til behov for nye typer batterier. Fx er både kobolt og grafit (flagegrafit), der begge anvendes til lithium-ion-batterier, på EU’s liste over kritiske mineraler. For kobolt beror dette især på politisk ustabilitet i DR Congo, som er en betydelig producent. Grafit derimod er vurderet som kritisk på grund af Kinas monopol på store dele af forsyningskæden.
Der er også sket ændringer af markedet for batterier, som følge af at visse batteriråstoffer er relativt giftige. Det gælder fx bly og cadmium, der er på vej til udfasning.
Læs Fakta om råstoffer nr. 13/Råstoffer til batterier
Læs mere om Videncenter for Mineraler og Materialer (MiMa)