Enestående arbejde bag beskrivelsen af gigantisk meteoritnedslag - Danmarks Geologipris 2012 er uddelt

09-03-2013

Adam A. Garde fra GEUS har modtaget Danmarks Geologipris 2012 for sit store videnskabelige arbejde, som har ført til beskrivelsen et gigantisk meteoritnedslag i Grønland.

Danmarks Geologipris 2012 blev i dag lørdag d. 9. marts tildelt seniorforsker Adam A. Garde fra GEUS. Prisen på 25.000 kr. blev givet for hans enestående arbejde, som har ført til beskrivelsen af resterne af et gigantisk meteoritnedslag ved Maniitsoq i Vestgrønland.

Adam A. Gardes idé og fortolkning af geologien ved Maniitsoq blev i 2012 publiceret i tidsskriftet 'Earth and Planetary Science Letters' sammen med kolleger, som har deltaget i det videnskabelige arbejde.

Adam A. Gardes hovedarbejdsfelt er grundfjeldets geologi, og i 1997 blev han dr. scient. for en afhandling om grundfjeldets udvikling ved Fiskefjord syd for Maniitsoq. I flere omgange er han vendt tilbage til Maniitsoq-området og har arbejdet både bag mikroskopet og i felten for at dokumentere de omdiskuterede og særegne geologiske forhold. Adam A. Garde har i dette forløb inddraget kollegers ekspertise både i Danmark og internationalt.

Historien om Maniitsoq strukturen ramte medierne både i Danmark, Grønland og Internationalt med sensationsoverskrifter som: 'Verdens største meteorkrater ved Maniitsoq' og 'Earth's oldest impact crater found in Greenland'

Prisen blev overrakt af administrerende direktør Johnny Fredericia fra GEUS under årsmødet i Dansk Geologisk Forening på Geocenter Danmark i København.

Ved overrækkelsen sagde Johnny Fredericia: "Det er et arbejde, der har ført til nyfortolkning af mikroskopiske strukturer i bjergarter så vel som ny fortolkning af et område af det grønlandske grundfjeld og hændelser for 3 milliarder år siden. Adam Garde har haft fat i noget ufatteligt stort, der får menneskets lidenhed og vor verdens skrøbelighed sat i et perspektiv, vi ikke er vant til."

Danmarks Geologipris på 25.000 kr. uddeles én gang om året af De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) efter indstilling fra bestyrelsen for Dansk Geologisk Forening.

Prisen tildeles en person eller gruppe af personer, som inden for de seneste 5 år har publiceret én eller flere afhandlinger eller kort, der i særlig grad har bidraget til forståelsen af Danmarks eller Grønlands geologi.

Yderligere oplysninger:
Om Danmarks Geologipris kan findes på Dansk Geologisk Forenings hjemmeside: 2dgf.dk
eller hos foreningens formand Lars Nielsen fra Institut for Geografi og Geologi, Københavns Universitet, tlf.: 35 32 24 54, e-mail: ln@geo.ku.dk

Prismodtageren kan kontaktes på:
Seniorforsker Adam Garde, GEUS
Tlf.: 38 14 22 72, e-mail: aag@geus.dk

Læs artiklen: Rester af et gigantisk meteoritnedslag fundet i Grønland
www.geus.dk/cgi-bin/webbasen_nyt.pl?id=1340630612|cgifunction=form

Direktør Johnny Fredericia fra GEUS overrækker Danmarks Geologipris 2012 til seniorforsker Adam A. Garde

Direktør Johnny Fredericia fra GEUS (tv) overrækker Danmarks Geologipris 2012 til seniorforsker Adam A. Garde. Foto GEUS
Forstør foto

Seniorforsker Adam A. Garde fra GEUS

Seniorforsker Adam A. Garde fra GEUS har modtaget Danmarks Geologipris 2012. Forstør foto

Adam A. Garde i felten i Grønland. Foto: GEUS.

Modtageren af Danmarks Geologipris 2012, seniorforsker Adam A. Garde i felten i Grønland. Foto: GEUS.
Forstør foto